Poslední dva roky byly naprosto výjimečné i při pohledu na nákupní chování Čechů. Velká část kamenných obchodů se přesunula do online světa a jejich zákazníci je následovali. Kromě nakupování si tak vyzkoušeli nové platební metody či různé možnosti doručování. Ani nyní, kdy pandemie polevila, poptávka po online nakupování nepolevuje. Jak změnila koronavirová krize nákupní zvyklosti Čechů?
Během posledních dvou let došlo díky pandemii v oblasti nakupování k zásadním změnám, kdy se vlivem restrikcí a preventivních opatření masivně přesunuly nákupy do e-shopů. Od té doby vykazoval online obchod prudký nárůst a tržby e-shopů trhaly rekordy. Podle APEK v loňském roce Češi prolomili hranici dvou set miliard korun obratů za nakoupené zboží. Během pandemie také vzrostl celkový počet e-shopů, z nichž velká většina nadále funguje. I poté, co pandemie polevila, očekávají online obchodníci růst, i když díky současné ekonomické situaci „jen“ v jednotkách procent.
E-shopy si vybudovaly věrnou základnu zákazníků
Ačkoliv k tomu byli vlivem okolností částečně donuceni, Češi se během pandemie stali v online nakupování ostřílenými profesionály. Jejich postoj k online nakupování a k využívání technologií zjišťoval průzkum společnosti Cofidis mezi 525 respondenty. Podle něj mají zkušenost s online nakupováním bez pár procent již všichni lidé napříč všemi věkovými kategoriemi. Téměř polovina Čechů se přitom odhodlala ke změně právě s nástupem pandemie.
Výrazně častěji začala nakupovat online více než pětina respondentů, téměř 15% dotazovaných si zase v této době vyzkoušela nové služby a zboží. 13% lidí začalo nakupovat online více produktů. Možná překvapivě zaznamenal online sektor, co se týká nákupů, největší nárůst obliby u mladých lidí do 26 let.
„Ačkoliv kamenné obchody již normálně fungují, e-shopy si vybudovaly během posledních dvou let silné postavení, a díky výraznému rozvoji digitalizace a dalších služeb navázaných na online obchodování o své zákazníky ve většině případů nepřijdou. Stále však existují obchodní artikly, u jejichž nákupu zákazníci upřednostní kamenný obchod před e-shopem. Do budoucna lze očekávat, že budou e-shopy a kamenné obchody úspěšně existovat paralelně vedle sebe,“ říká Milan Bouda, marketingový ředitel společnosti Cofidis.
Finanční technologie ruku v ruce
Ruku v ruce s online nakupováním šlo také vyšší využívání finančních technologií. Podle výsledků průzkumu došlo ke změnám u čtvrtiny Čechů, více než pětina je začala přitom využívat intenzivněji, ať už co se týká frekvence, nebo rozšíření využívání i v nových oblastech. Vzrostl také počet pravidelných uživatelů. V současné době tak využívají nějakou finanční technologii dvě třetiny Čechů. Z toho 40% právě k nakupování nebo k porovnávání cen zboží.
Během pandemie se vývojáři doslova předháněli ve vývoji nových mobilních aplikací, které si rychle nacházely své příznivce. Již půl roku po vypuknutí pandemie měla zkušenost s nakupováním prostřednictvím mobilní aplikace téměř čtvrtina dotazovaných. K raketovému růstu pak došlo zejména u bezhotovostních plateb, které byly preferovány jako hygieničtější a bezpečnější. Z důvodu bezpečnosti i eliminace rizikových kontaktů zaznamenalo výrazný růst také online podepisování smluv.
„V posledním roce bylo u nás prostřednictvím online podpisu realizováno více než 85% veškerých smluv ke klasické půjčce,“ potvrzuje Milan Bouda z Cofidisu.