Jsou tomu již tři roky, co povinné licencování zpřísnilo podmínky pro poskytování úvěrů, včetně omezení výší pokut. I přesto se Češi věnují studování smluv poměrně poctivě. 7 z 10 lidí pročítá smlouvu nejméně hodinu a 85% rozumí podmínkám smlouvy. Pro ještě snazší porozumění smluv by téměř polovina lidí ocenila zvýraznění klíčových pasáží. Vyplývá to z průzkumu společnosti Cofidis mezi 525 respondenty.
S počátkem června uplynuly již tři roky od chvíle, kdy mohou spotřebitelské úvěry nabízet pouze společnosti, které získají licenci České národní banky. V současné době tak může činit 85 nebankovních společností z původních téměř šedesáti tisíc. Tento krok vedl k vyššímu postavení spotřebitele a výrazně se omezilo poskytování predátorských půjček.
Obezřetní licencování navzdory
Zájemci o úvěr však přesto zůstávají obezřetní ve čtení úvěrových smluv. 70% lidí pročítá smlouvu alespoň hodinu a téměř pětina dokonce den a více.
A není divu. Přestože se trh vlivem licencování ČNB výrazně pročistil, stále existují mezi společnostmi obrovské rozdíly, jak třeba dvakrát ročně reflektuje Index odpovědného úvěrování organizace Člověk v tísni. A to nejen v cenách, ale i v přístupu ke klientovi. Nejnovější výsledky například ukázaly, že rozdíl v cenách půjčky je i desetinásobný. Letošní výsledek se také poprvé zaměřil na akce „první půjčka zdarma“, které však zpravidla doporučují společnosti, jejichž roční úrokové sazby přesahují i 300 procent.*
Stále se však najde necelá třetina lidí, která je se čtením smluv hotova do pěti minut, téměř desetina dokonce přiznává, že smlouvu nečte vůbec a pouze necelá čtvrtina uvádí, že si vždy přečte kompletně celou smlouvu. „Pokud se zájemce o půjčku rozhodne věnovat studiu úvěrové smlouvy minimum času, měl by se o to více zaměřit právě na nezávislé recenze a hodnocení jednotlivých úvěrových společností,“upozorňuje Milan Bouda, marketingový ředitel společnosti Cofidis.
S porozuměním není problém, ale rezervy jsou
Češi zároveň nemají problémy s pochopením smluvních podmínek. 85% respondentů uvádí, že podmínkám uvedených ve smlouvě rozumí, třetina je chápe zcela. I přesto by lidé ocenili některá vylepšení smluv, která by jim pomohla v lepší orientaci.
47% dotazovaných by pomohlo zvýraznění klíčových pasáží v textu smlouvy, 36% lidí by ocenilo menší množství využívání odborných výrazů, téměř čtvrtina by byla vděčna za větší písmo. Necelé desetině by se pak líbily ve smlouvě obrázky či infografika nebo audiovize smlouvy.
"Na přehlednosti a transparentnosti smluv kvalitní úvěrové společnosti neustále pracují. My jsme v poslední době například veškeré zákonem požadované informace ze Všeobecných obchodních podmínek přesunuli přímo do úvěrové smlouvy. Klient tak nalezne veškeré potřebné informace v jedné smlouvě," dodává závěrem Bouda.
*https://www.clovekvtisni.cz/pozor-na-prvni-pujcky-zdarma-9126gp